För våra hyresgäster

Hemmet är för många den viktigaste platsen i livet. Därför är vi på Boetten glada att kunna erbjuda dig som hyresgäst ett tryggt och trevligt boende med hög servicenivå. Välkommen hem.

För dig som vill ha ett tryggt boende

För dig som vill ha ett tryggt och stabilt boende i stadsmiljö är Boetten ett självklart val. Vi erbjuder dig som hyresgäst fräscha lägenheter med hög standard i trevliga omgivningar.
Våra lägenheter ligger i centrala Gävle. Vi månar om att hålla våra fastigheter i gott skick och lägger stor vikt vid att finnas tillgängliga för våra hyresgäster. Vi tror att en hög servicenivå och en god kommunikation lägger grunden för ett bra boende där man kan stanna. Länge.

Vanliga frågor & svar

Hur säger jag upp min lägenhet?

Om du vill säga upp din lägenhet skickar du en skriftlig uppsägning till:
Boetten AB
Box 7018
187 11 Täby

Uppsägningstiden är tre månader från sista dagen i den månad vi mottagit din skriftliga uppsägning. På baksidan av hyreskontraktet kan du fylla i din uppsägning. På brevet ska det framgå vilken lägenhet du hyrt. Glöm inte att underteckna brevet. När vi mottagit din uppsägning skickar vi en bekräftelse på detta till dig.

Kan jag flytta innan uppsägningstidens utgång och slippa betala hyra under den tiden?

Ifall du önskar att vi hyr ut lägenheten tidigare än uppsägningstidens utgång ska detta framgå i uppsägningen. Du skriver då:
Jag/Vi ger härmed Hyresvärden rätt att hyra ut lägenheten fr.o.m.: ÅÅ-MM-DD.
Vi kommer då att försöka hyra ut lägenheten till det datum du önskar. Vi kan dock inte lova något.

Jag ska flytta ut ur min lägenhet. Vad ska jag tänka på?

Tänk på att alla utrustningsdetaljer som hör till lägenheten, såsom dörrar, hatthyllor, gardinbeslag med mera, ska finnas kvar i lägenheten vid besiktning. Det är viktigt att lägenheten överlämnas välstädad och rengjord. Glöm inte fönster, balkong och förrådsutrymmen. Vi rekommenderar att du anlitar ett städföretag till avflyttningsstädningen om du har möjlighet till detta. Ansvarig fastighetsskötare kan rekommendera företag. Glöm inte heller att säga upp ditt elavtal när du flyttar.
En besiktning genomförs för att konstatera lägenhetens skick och att ovanstående åtgärder vidtagits. Vi besiktigar när lägenheten är tömd och flyttstädad.

Alla nycklar tillhörande lägenheten ska lämnas till hyresvärden senast 12.00 på avflyttningsdagen. Lämpligast är att du överlämnar nycklarna vid besiktningen.

Vad är en besiktning vid flytt och vad ska jag tänka på?

En besiktning genomförs för att konstatera lägenhetens skick och att ovanstående åtgärder vidtagits. Vi besiktigar när lägenheten är tömd och flyttstädad.

Hur gör jag med elavtalet vid en flytt?

Elavtalet är personligt och ska sägas upp vid en flytt.

Vad gäller för flyttstädning?

Det är viktigt att lägenheten överlämnas välstädad och rengjord. Glöm inte fönster, balkong och förrådsutrymmen. Vi rekommenderar att du anlitar ett städföretag till avflyttningsstädningen om du har möjlighet till detta. Ansvarig fastighetsskötare kan rekommendera företag. Tänk på att alla utrustningsdetaljer som hör till lägenheten, såsom dörrar, hatthyllor, gardinbeslag med mera, ska finnas kvar i lägenheten vid besiktning. Besiktningen utförs när lägenheten är tömd och flyttstädad.

Vad gäller för hyresinbetalning? Är det något särskilt jag ska tänka på rörande hyran?

Hyran ska betalas i förskott senast sista dagen före ny månads början. Använd i första hand utsänd hyresavi vid betalning. Om du väljer att inte använda den utsända hyresavin måste du ange avinummer, namn och adress vid betalning.
Betalar du via internet ska du ange OCR-numret som finns på utsänd hyresavi.
Önskar du betala via autogiro, kontakta vår hyresadministration på nummer 08-544 408 40.

Kan jag betala hyran via autogiro?

Ja, det går bra. Önskar du betala hyran via autogiro, kontakta vår hyresadministration på nummer 08-544 408 40.

Jag ska ha fest i min lägenhet. Är det något särskilt jag borde tänka på?

Om du som hyresgäst planerar att ha en fest och misstänker att den kan upplevas som störande för grannar, kan du informera dessa om festen i förskott. Om du gör detta, är dina grannar förberedda och kan ha en större tolerans samt möjlighet att planera sina egna förehavanden under den aktuella tiden.

Jag störs av mina grannar. De väsnas och spelar hög musik. Vad kan jag göra åt det?

Dessvärre kan störningar inträffa i ens boende, i form av hög musik eller liknande. Om du upplever att du blivit besvärad, är den första enklaste åtgärden att påtala detta för dem som stört dig och på så sätt medvetandegöra dem om störningen. Skulle du inte känna dig bekväm med denna åtgärd, kan du kontakta ansvarig fastighetsskötare om saken, alternativt tala med huvudkontoret.

Får jag röka i huset?

Ingen rökning får ske i allmänna utrymmen såsom trapphus, tvättstuga, garage osv.

Får jag spela musik i min lägenhet?

Det går bra att spela musik i lägenheten. Tänk bara på att inte spela musik eller liknande på sådan ljudnivå att grannar störs.

Vad gäller för tvättstugan?

Tänk på att respektera tvättider och lämna tvättstugan i sådant skick du själv önskar finna den i. Det är inte tillåtet att använda tvättstugan åt någon som ej bor i huset.

Vad gäller för portkoder?

Lämna inte ut portkoder (där sådana finns) till obehöriga.

Vad gäller för gården? Kan jag lämna leksaker ute?

Tänk på att inte lämna leksaker eller liknande på gården.

Är min lägenhet försäkrad eller måste jag skaffa egen försäkring?

Du behöver teckna en hemförsäkring även när du hyr din bostad.

Vad gäller för elen? Finns det abonnemang eller måste jag teckna eget elabonnemang?

Du måste teckna eget elabonnemang.

Finns det några särskilda regler i huset som jag måste följa som hyresgäst?

Det finns några allmänna regler att tänka på som alla måste följa:

  • Ingen rökning får ske i allmänna utrymmen såsom trapphus, tvättstuga, garage osv.
  • Tänk på att inte spela musik eller liknande på sådan ljudnivå att grannar störs.
  • Respektera tvättider och lämna tvättstugan i sådant skick du själv önskar finna den i. Det är inte tillåtet att använda tvättstugan åt någon som ej bor i huset.
  • Lämna inte ut portkoder (där sådana finns) till obehöriga.
  • Tänk på att inte lämna leksaker eller liknande på gården.
  • Du behöver teckna egen hemförsäkring och elabonnemang även när du hyr din bostad.
Får jag tapetsera och måla i min lägenhet?

Du har rätt att på egen bekostnad tapetsera och måla din lägenhet. Utförandet måste ske på ett fackmannamässigt sätt. Kontakta ansvarig fastighetsskötare för godkännande av tapet och färgval. Efter utfört arbete ska du kontakta fastighetsskötaren för besiktning. Ifall arbetet inte är utfört på ett korrekt sätt eller om färg- eller tapetvalet inte är godkänt, kan du bli ersättningsskyldig.

Jag vill sätta upp tavlor i lägenheten. Är det något särskilt jag ska tänka på?

Om möjligt, använd befintliga hål för att sätta upp tavelkrokar. I annat fall, skär ett kryss i tapeten med en vass kniv, vik upp flikarna och montera tavelkroken. När du sedan flyttar eller möblerar om, limmar du tillbaka flikarna. Skadan på tapeten hålls på detta sätt till ett minimum.

Jag vill lägga in eget golv i min lägenhet. Får jag det?

För golv gäller samma regler som vid tapetsering och målning, det vill säga arbetet ska utföras fackmannamässigt och färgval och material ska i förhand godkännas av fastighetsskötaren.

Var ligger Boettens lägenheter?

Boettens bostadsbestånd finns i de centrala delarna av Gävle.

Jag söker lägenhet. Hur anmäler jag intresse för Boettens hyreslägenheter?

Gör en intresseanmälan under sidan Kontakt. Fyll i formuläret så kontaktar vi dig när vi får en ledig lägenhet. Har vi inte kunnat erbjuda dig en lägenhet inom 6 månader behöver du uppdatera din intresseanmälan.

Jag vill göra en felanmälan på lägenheten. Hur går jag till väga?

Fyll i formuläret för felanmälan i högerspalten på denna sida. Vår ambition är att inom tre arbetsdagar ha påbörjat åtgärdandet av felet.
Har du inte hört något från oss inom tre dagar ber vi dig kontakta huvudkontoret, fastighetschef Joakim Nordlander, på mail joakim.nordlander@boetten.se alternativt telefon 070-317 67 20 och påtala detta.
Vid akuta fel dagtid kontaktas ansvarig fastighetsskötaren direkt. Telefonnummer finns under fliken kontakt. Vid akuta fel kvällstid och helger kontaktas Jouren (Gävle) på 026-10 10 00. Observera att med akuta fel menas fel som utgör en omedelbar risk för skada på person eller byggnad.

Det har uppstått ett akut fel i min lägenhet. Vad ska jag göra?

Vid akuta fel dagtid kontaktas ansvarig fastighetsskötaren direkt. Telefonnummer finns under fliken kontakt. Vid akuta fel kvällstid och helger kontaktas Jouren (Gävle) på 026-10 10 00. Observera att med akuta fel menas fel som utgör en omedelbar risk för skada på person eller byggnad.

Felanmälan

Är det något som inte fungerar?
Gör din felanmälan här.